» » Weet wat je eet, Extra Vierge Olijfolie

Weet wat je eet, Extra Vierge Olijfolie

Geplaatst in: Nieuws, Olijfolie 0

Waar moet je bij Olijfolie opletten?

Regelmatig staan wij op beurzen onze producten te promoten en dan hebben we geregeld interessante gesprekken met de beursbezoekers over olijfolie. Nagenoeg eten steeds meer mensen olijfolie, omdat ze bewuster en gezonder willen eten. Echter wanneer we op de vraag aankomen wat voor soort olijfolie ze dan eten dan wordt olijfolie om te bakken en braden genoemd en de milde olijfolie. Her en der wordt ook de traditionele olijfolie genoemd van het welbekende merk dat overal in de supermarkt verkrijgbaar is. Het gebruiken van deze olijfoliën is altijd beter dan de pakjes boter, maar wat belangrijk is om te weten dat het wel om geraffineerde olijfoliën betreft, dus chemisch verwerkt. Daarentegen zijn Extra Vierge Olijfolie en Vierge Olijfolie de enige oliesoort die nog echt geperst wordt, en niet verkregen wordt door verhitting of met chemische producten.

Elke olijfolie is anders! Sommige oliën hebben een zoete en delicate smaak, terwijl andere oliën ietwat bitter of peperachtig zijn.

De reden hiervoor is dat er meer dan 300 verschillende soorten olijfbomen zijn ter wereld. De meest populaire soorten olijfbomen groeien echter in Italië, Spanje en Griekenland:

olijfboomolijfsoorten

 

LANDEN VAN HERKOMST

Spanje is ‘s werelds grootste producent van olijfolie. Met haar eindeloze olijfgaarden is dit land verantwoordelijk voor bijna de helft van de wereldproductie van olijfolie.

De meeste Spaanse olie wordt gemaakt van olijven uit de enorme olijfgaarden die verspreid liggen over Andalusië. Hier heeft de warme zon grote invloed op de oogst. De olijfolie is zoet en fruitig zonder bitter en peperachtig te zijn. Ook in de regio’s Catalonië, Extremadura en La Mancha wordt zeer veel delicate olijfolie geproduceerd.

Na Spanje zijn Griekenland en Italië de grootste olijfolieproducenten:
GRIEKENLAND
De Peloponessos en Kreta zijn de belangrijkste regio’s voor de productie van olijfolie. Hier wordt de smaakvolle olijfolie met kruidige tonen gemaakt van strong>Koroneiki-olijven. De meer bekende Kalamata-olijven worden gebruikt voor op tafel. Hoewel sommige oliën het label “Kalamata” hebben, verwijst dit vaak naar de regio met dezelfde naam waar de olie wordt geproduceerd.
 

De meeste olijfoliën en extra vierge olijfoliën in de supermarkt zijn een menging van oliën uit verschillende landen. Op het etiket staat veelal de aanduiding ‘verpakt in’, samen met de naam van de stad waar de verpakkingsfaciliteit is gevestigd.

SOORTEN OLIJFOLIE

PRODUCTIEMETHODEN VOOR EXTRA VIERGE OLIJFOLIE

 

De allerbeste en meest pure vorm van olijfolie is Extra Vierge. Deze olie wordt direct na het persen en zonder verdere bewerking opgeslagen of gebotteld. Om deze prestigieuze classificatie te krijgen, moet de olijfolie echter een reeks strenge tests ondergaan om te garanderen dat de zuurtegraad niet hoger is dan 0,8%. Olie die boven deze grens uitkomt, wordt naar een raffinaderij gestuurd en gemengd met extra vierge olijfolie om smaak toe te voegen. Het resulterende product staat bekend als standaardolijfolie.

Vierge Olijfolie olie van mindere kwaliteit dan de extra vierge olie, door de iets hogere zuurtegraad tot maximaal 2%. Voor de rest moeten smaak, kleur en aroma wel perfect zijn. Deze olie is vaak wat goedkoper, en leent zich prima om mee te koken.

Sommige olijfoliën (milde of om te bakken en braden) worden verder gemengd om een mildere smaak te krijgen. Dit is de minst goede vorm van olijfolie. Zeer goedkoop, maar ook beduidend minder van kwaliteit. De (geraffineerde) olijfolie olie is vaak een mengvorm van 85% geraffineerd met 15% extra vierge olie, maar natuurlijk niet al te veel.

Andere soorten geraffineerde olijfolie worden niet gemaakt van de olie die tijdens het maalproces wordt geproduceerd, maar van de olijfpasta die hierbij overblijft. Dit residu, of pomace, bevat een kleine hoeveelheid olie die met behulp van oplosmiddelen wordt verwijderd. De resulterende olie wordt vervolgens geraffineerd en gemengd op dezelfde manier als normale olijfolie om pomace olijfolie te krijgen.

Soort Olijfolie

Olijfolie en je gezondheid

Dat olijfolie goed is voor de gezondheid is inmiddels algemeen bekend. Maar wat het precies doet, weten maar heel weinig mensen te vertellen. Laten we alle voordelen voor de gezondheid eens even op een rijtje zetten:

  • Beschermend tegen hart- en vaatziekten omdat door de olijfolie, de hoeveelheid triglycerine in het bloed afneemt. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een teveel aan triglycerine, in combinatie met een slecht cholesterol, kan leiden tot verstopping van de bloedvaten. Met alle gevolgen van dien…
  • Olijfolie helpt duidelijk mee om de bloeddruk te verlagen, waardoor de kans op hart- en vaatziekten en hersenaandoeningen ook afneemt.
  • Gebruik van goede olijfolie kan de ontwikkeling van borstkanker vertragen, aldus een recent wetenschappelijk onderzoek.
  • Een dieet met groente en olijfolie kan de kans op bepaalde vormen van kanker met 75% verlagen.
  • Olijfolie beschermt je tegen maagkanker en laat de lever beter functioneren.
  • Olijfolie helpt bij het ontgiften van je lichaam.
  • Als olijfolie wordt gecombineerd met vis, heb je 80% minder kans op het krijgen reumatische artritis.
  • Olijfolie helpt bij het voorkomen van osteoporose.
  • In het algemeen is olijfolie een hele belangrijke bron van vitamine E en van antioxidanten.