» » De gezondheidsvoordelen van spirulina

De gezondheidsvoordelen van spirulina

Geplaatst in: Nieuws 0

Zoals je misschien weet zijn voedingsmiddelen die gemaakt zijn uit zeewier en algen bezig de wereld te veroveren. Vroeger haalden we alle mineralen en vitaminen uit fruit en groente, maar tegenwoordig is een hele voedingsgroep bijgekomen! Algen (ook wel spirulina) bevatten minstens net zoveel of meer gezonde ingrediënten als fruit en groente.

Griekse Biologische Spirulina
Griekse biologische Spirulina uit Serres (Noord Griekenland)

Deze algen worden tegenwoordig verkocht als voedingssupplement. De reden is, omdat de algen voor het gemak meestal in pilletjes of poedervorm op de markt worden gebracht. Dit bevordert juist het gebruiksgemak, zonder dat het afbreuk doet aan de gezondheid van het product.

Algen kun je het beste vergelijken met plantjes die geen bladeren en wortel hebben. Ze halen voor het grootste gedeelte hun energie uit zonlicht, het zijn dus een eigenlijk een soort planten in hun basisvorm.

De alg in dit bericht gaat over Spirulina, deze alg wordt in Noord Griekenland op grote schaal in speciale bakken gekweekt.

Spirulina

Spirulina is ongelooflijk goed voor je. Het zit boordevol voedingsstoffen die krachtige effecten op je lichaam en de hersenen kunnen hebben. De voordelen van algen kun je opdelen in twee categorieën: de voordelen voor jouw gezondheid en de voordelen voor het milieu.

Maar let op hier geldt ook teveel is ook niet goed!

Voordelen van Spirulina op je Gezondheid

Voordeel 1: Proteïnen

Spirulina is een van de grootste bron van proteïnen, het bestaat voor zo’n 60 tot 70% uit eiwitten. Ongeveer drie keer zoveel eiwitten dus als er in kip zit. Je kunt spirulina bijna vergelijken met een eiwit shake, behalve dan dat spirulina puur natuur is.

Dus als jij veel eiwitten binnen wilt krijgen omdat je flink traint, doe een paar spirulinapillen door je smoothie. Het zijn eiwitbommetjes!

Voordeel 2: Hoge voedingswaarde

Spirulina is een alg die in zowel zoet als zout water groeit. Net als planten kunnen algen energie produceren uit zonlicht via een proces dat fotosynthese heet. Spirulina werd populair toen ruimtevaartorganisatie NASA voorstelde dat het in de ruimte gekweekt kan worden en door astronauten kan worden gebruikt als voeding tijdens ruimtevaart ( 1 ) .

Dit is hoe spirulina eruit ziet: zowel in tabletten als in poeder :

Het is eigenlijk heel verbazingwekkend hoe voedzaam spirulina is. Een enkele eetlepel (7 gram) gedroogde spirulina poeder bevat (2):

  • Eiwit: 4 gram.
  • Vitamine B1 (thiamine): 11% van de ADH
  • Vitamine B2 (riboflavine): 15% van de ADH
  • Vitamine B3 (niacine): 4% van de ADH
  • Koper: 21% van de ADH.
  • Ijzer: 80% van de ADH

Een eetlepel Spirulina bevat een kleine hoeveelheid vet (ongeveer 1 gram), zowel omega-6 en omega-3 vetzuren in ongeveer 1,5: 1 verhouding. De kwaliteit van het eiwit in spirulina is uitstekend. Het bevat alle essentiële aminozuren die we nodig hebben.

Daarnaast bevat het ook behoorlijke hoeveelheden namgaan, magnesium en, kalium en kleine hoeveelheden van bijna elke andere voedingsstof die we nodig hebben. Dit alles met slechts 20 calorieën en 1,7 gram verteerbare koolhydraten. Dit betekent dat Spirulina letterlijk het meest voedzame voedsel op aarde is.

Onze Biologische Spirulina bevat wel heel veel ijzer!

Voordeel 3: Onverzadigde vetzuren

In Spirulina zitten naast de eiwitten ook een hoop onverzadigde vetzuren. Bekend ook als de omega 3 vetten die heel goed zijn voor je gezondheid. Spirulina bevat per 100 gram ongeveer 2.7 gram onverzadigde vetzuren.

Vooral voor mensen die niet van vis houden is Spirulina dus een heel goed alternatief.

Voordeel 4: Antioxidanten

Oxidatieve schade kan ons DNA en cellen beschadigen, die chronische ontsteking kunnen veroorzaken, wat bijdraagt ​​tot kanker en andere ziekten. ( 5 ). Je ontkomt niet aan de blootstelling aan gifstoffen van buitenaf. Uitlaatgassen, gif dat je binnenkrijgt door voeding, je ontkomt er niet aan hoe gezond je ook leeft! De enige manier om deze gifstoffen, vrije radicalen genaamd, tegen te gaan is door genoeg antioxidanten binnen te krijgen.

Hoe meer antioxidanten je binnenkrijgt des te meer vrije radicalen opgeruimd worden.

Spirulina is een geweldige bron van antioxidanten , die beschermen tegen oxidatieve schade. Neem bijvoorbeeld betacaroteen, in spirulina zit twintig keer zoveel betacaroteen als in een wortel. Verder zit in spirulina veel verschillende bioactieve stoffen of fytonutriënten, phycocyanine, die je lichaam helpen bij het regelen van belangrijke lichaamsprocessen zoals de opbouw van je botten.

Phycocyanine bestrijdt vrije radicalen en remt de productie van inflammatoire signaalmoleculen , met opmerkelijke antioxidant en anti – inflammatoire effecten ( 6 , 7 ,8)

Samenvattend : Phycocyanine is de belangrijkste werkzame anti-oxidant in spirulina en komt in geen enkele ander alg of plant voor. Het is dus uniek voor spirulina. Het heeft krachtige antioxidante en anti – inflammatoire eigenschappen .

Spirulina zorgt er zelfs voor dat je immuunsysteem een stuk sterker wordt. Het versterkt je immuunsysteem en het verlaagt de allergische reacties van je immuunsysteem.

Voordeel 5: Symptomen van hooikoorts

Ontsteking van de nasale luchtwegen wordt veroorzaakt door milieu- allergenen zoals pollen , dierlijke haren of tarwe stof . Spirulina biedt een alternatieve behandeling voor symptomen van allergische rhinitis, en er is bewijs dat het effectief kan zijn ( 24) . In een studie van 127 mensen met allergische rhinitis, gaf 2 gram per dag drastisch verminderde symptomen zoals loopneus, niezen, verstopte neus en jeuk ( 25 ).

Conclusie : Spirulina supplementen bleken zeer effectief tegen allergische rhinitis, waardoor verschillende symptomen verminderen.

Voordeel 6: Mineralen en Bloedarmoede

De meest voorkomende vorm van bloedarmoede wordt gekenmerkt door een vermindering van rode bloedcellen hemoglobine in het bloed. Anemie is vrij algemeen bij ouderen, waardoor langdurig een gevoel van vermoeidheid en zwakte ontstaat. ( 26 ) . In een studie van 40 ouderen met een voorgeschiedenis van anemie, verhoogde spirulina suppletie het hemoglobine gehalte van de rode bloedcellen. Daarnaast verbeterde ook de immuunfunctie (27 ) .

Spirulina bevat van nature tien verschillende mineralen en in grote hoeveelheden, vooral calcium, ijzer, kalium magnesium en zink. Zo kan het eten van spirulina voorkomen dat je bloedarmoede krijgt. In spirulina zit vijftig keer zoveel ijzer als in spinazie.

Voordeel 7: Bloeddrukverlagend

Hoge bloeddruk is een belangrijke katalysator van de vele ziekten, zoals beroertes, hartaanvallen, en chronische nierziekte. Bij een dosis van 4,5 gram per dag vermindert bloeddruk bij personen met een normale bloeddruk ( 10 , 11 ).
Dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door een verhoogde productie van stikstofmonoxide, een signaalmolecule die helpt de bloedvaten te verwijden ( 23 ) .

Conclusie : In deze studie toont aan dat een hogere dosis Spirulina leidt tot een lagere bloeddruk, een belangrijke risicofactor voor vele ziekten.

Voordeel 8: Het werkt ontgiftend

Spirulina bevordert de ontgifting van je lichaam. Zoals ik reeds benoemde zit het vol met antioxidanten en daar bovenop heeft het stofje dat de algen die mooie blauwgroene kleur geeft, fycocyanine, de unieke eigenschap dat het zich aan zware metalen bindt. Hierdoor kunnen die zware metalen het lichaam.

Spirulina valt zosterk op, dat in Rusland onderzoeken zijn gedaan naar de werking van spirulina. Dit vooral bij kinderen die in een radioactief verontreinigd gebied wonen. Uit de onderzoeken blijkt dat de schadelijke effecten van de radioactieve straling al significant verbeteren door vijf gram spirulina te nemen.

Voordeel 9: Je hoeft het niet te bereiden

De meeste mensen willen wel graag gezond eten maar als je dat betekent dat je nog meer tijd in de bereiding van het eten te steken dan is de kans groot dat het uiteindelijk niet gebeurd. Dat is precies de kracht van spirulina, je kunt spirulina zelfs met een glas water naar binnen werken als het moet. Een makkelijkere manier om al die essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen is er niet!

Voordelen van Spirulina op het Milieu

Voordeel 10: Geen giftige metalen

Deze algen worden in een leefomgeving gekweekt waar ze niet worden blootgesteld aan de giftige stoffen waarmee we onze natuur inmiddels al aardig hebben vervuild.

Wel wil ik erbij vermelden dat niet iedere kweker van Spirulina even zorgvuldig is. Het is wel eens voorgekomen dat ladingen uit landen zoals China verontreinigd waren. Maar op professionele wijze gekweekte spirulina zijn niet verontreinigd met zware metalen .

Voordeel 11: Geen landbouwgiffen

Spirulina alg heeft alleen zout/zoetwater en zonlicht nodig om te groeien. Het is niet nodig om landbouwgiffen in te zetten die bij het verbouwen van groenten wel worden ingezet. Al die insecten en schimmels die we bestrijden omdat ze ook van onze groente snoepen zijn niet zo gek op spirulina.

Dus het grote voordeel van spirulina is niet alleen voor jezelf maar je ontziet het milieu ook nog eens.

Voordeel 12: Geen kunstmest

Spirulina heeft geen kunstmest nodig. Zoals je misschien wel weet is naar schatting het kunstmest over een jaar of 50 tot 75 op. Tegen die tijd weer moeten we overstappen op de ouderwetse manier van landbouw, zonder de hulp van kunstmest. Dit betekent dat in de toekomst de opbrengst per hectare een heel stuk lager zal zijn dan dat nu het geval is.

Voordeel 13: Hernieuwbare bron van voedingsstoffen

Spirulina haalt geen voedingsstoffen uit de grond om te kunnen groeien. De groei van spirulina is niet afhankelijk van de vruchtbaarheid van de grond, in tegenstelling tot normale planten. Planten onttrekken voedingsstoffen aan de bodem. Vervolgens heten wij deze planten weer op en komen deze voedingsstoffen terug in de bodem. Dit heeft als gevolgd de landbouwgrond minder vruchtbaar wordt, en dat de mens deze gronden weer moet voorzien van voedingsstoffen zodat er weer groente op verbouwd kan worden. De groei van de spirulina is alleen zoutwater en zonlicht.

Zoutwater en zonlicht zijn twee componenten waar we in de toekomst meer dan genoeg van hebben, dit in grote tegenstelling tot kunstmest of fossiele brandstoffen. Spirulina maakt geen gebruik van landbouwgrond en is de ecologische voetprint van deze alg heel klein.

Voordeel 14: Er wordt genetisch niet mee geknoeid

Algen zijn een van de oudste levende organismes op aarde, spirulina is ongeveer 3,6 miljard jaar oud, en al die tijd hetzelfde gebleven. In tegenstelling tot bepaalde gewassen, zoals soja, die wel genetisch gemanipuleerd zijn om resistent te zijn voor bepaalde gif, die onkruid vernietigd.

Nog een reden dus om wat vaker je voedingsstoffen uit algen te halen in plaats van groente.

BIJWERKINGEN

Spirulina lijkt een perfecte superfood te zijn om je gezondheid op diverse vlakken te ondersteunen, maar toch twijfelen veel mensen aan het gebruik omdat ze bang zijn dat spirulina bijwerkingen zal geven.

SPIRULINA WAARSCHUWINGEN

Het goede nieuws is dat biologische spirulina, van goede kwaliteit, veilig is voor de meeste mensen. We benadrukken hier wel dat we het hier alleen over kwaliteitsmerken spirulina hebben. Spirulina van inferieure kwaliteit is soms vervuild en kan sporen van schadelijke bacteriën , zware metalen en microcystines bevatten. Deze kunnen zo schadelijk zijn dat onder andere de lever kan beschadigen en misselijkheid, braken en buikkrampen kunnen veroorzaken. Let op dus dat je spirulina koopt die getest is en waarbij is aangetoond dat er geen microcystines en andere vervuilende stoffen in zitten.

Alhoewel spirulina voor de meeste mensen veilig is, waarschuwen artsen bepaalde doelgroepen nog wel voor het gebruik. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, worden afgeraden om spirulina te nemen. Het is onvoldoende onderzocht wat het effect is van spirulina op de (ongeboren) baby. Daarnaast kunnen mensen die een auto-immuunziekte hebben, zoals multiple sclerose (MS), lupus (systemische lupus erythematosus, SLE), reumatoïde artritis (RA) en pemphigus vulgaris (een huidaandoening) beter geen spirulina nemen omdat dit mogelijk het immuunsysteem actiever maakt. Dit kan tot gevolg hebben dat het de symptomen van auto-immuunziekten verergert. Mensen die lijden aan phenylketonuria, jicht of nierstenen kunnen ook beter geen spirulina gebruiken, omdat dit de ziekte kan verergeren.

IN COMBINATIE MET MEDICIJNEN

Zoals je nu hebt kunnen lezen, hoeven de meeste mensen, niet bang te zijn dat spirulina bijwerkingen geeft. Echter als je medicijnen slikt moet je toch even goed opletten. Spirulina kan namelijk de effectiviteit van medicijnen die het immuunsysteem verminderen onderdrukken. Medicijnen die onder deze categorie vallen zijn onder meer zathioprine (Imuran), basiliximab (Simulect), cyclosporine (Neoral, Sandimmune), daclizumab (Zenapax), muromonab-CD3 (OKT3, Orthoclone OKT3), mycophenolate (CellCept), tacrolimus (FK506, Prograf), sirolimus (Rapamune), prednison (Deltasone, Orasone) en corticosteroïden (glucocorticoïden). Overleg daarom als je medicijnen slikt altijd eerst met je behandelend arts of spirulina voor jou een juiste keuze is, ook als het medicijn dat jij slikt niet in bovengenoemd rijtje voorkomt.

SPIRULINA ERVARINGEN

Wat zijn jouw ervaringen met spirulina? Is spirulina jouw perfecte superfood en zo ja waarom? Of heb jij ervaren dat spirulina bijwerkingen heeft? Laat hier beneden je reactie achter en vertel ons erover.

Referenties

[1] Balder, Helena F., et al. “Heme and chlorophyll intake and risk of colorectal cancer in the Netherlands cohort study.” Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention 15.4 (2006): 717-725.
[2] Schwalfenberg, Gerry K. “The alkaline diet: is there evidence that an alkaline pH diet benefits health?.” Journal of Environmental and Public Health 2012 (2011).
[3] Gonzalez, Ricardo, et al. “Anti-inflammatory activity of phycocyanin extract in acetic acid-induced colitis in rats.” Pharmacological research 39.1 (1999): 55-59.
[4] Cingi C, Conk-Dalay M, Cakli H, Bal C. The effects of spirulina on allergic rhinitis. Eur Arch Otorhinolaryngol 2008;265:1219-23.
[5] Parikh, Panam, Uliyar Mani, and Uma Iyer. “Role of Spirulina in the control of glycemia and lipidemia in type 2 diabetes mellitus.” Journal of Medicinal Food 4.4 (2001): 193-199.
[6] Kalafati M, Jamurtas AZ, Nikolaidis MG, et al. Ergogenic and antioxidant effects of spirulina supplementation in humans. Med Sci Sports Exerc 2010;42:142-51.
[7] Genazzani AD, Chierchia E, Lanzoni C, et al. [Effects of Klamath Algae extract on psychological disorders and depression in menopausal women: a pilot study]. Minerva Ginecol 2010;62:381-8.
[8] Becker, E. W., et al. “Clinical and biochemical evaluations of the alga Spirulina with regard to its application in the treatment of obesity. A double-blind cross-over study.” Nutrition Reports International 33.4 (1986): 565-574.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *